ESIC

Grönt ljus från riksdagen

Den 22 juni antog riksdagen infrastrukturpropositionen, som utgör en ekonomisk ram om 799 miljarder för infrastruktursatsningar åren 2022-2033.

Riksdagen skickade med tre frågor för regeringen att hantera: utvecklingen av laddinfrastruktur i landet, finansiering av nya isbrytare samt en utökad anslagskredit för Trafikverket.
Regeringen har nu att fatta beslut om direktiv för åtgärdsplanering till Trafikverket.

Samhällsnyttan måste vara i fokus när pengarna fördelas. En stark sammanslutning  av sju regioner, Mälardalsrådets En Bättre Sits, uttrycker det som att ”satsningar på spår, vägar och farleder måste göras där det bor människor, där nyttan är som störst för hela Sverige”. Östsvenska Handelskammaren instämmer till fullo med uttalandet, och med risk för upprepning: lagt kort ligger gällande beslutade satsningar, såsom Ostlänken och överflytt av godstrafik till järnväg och sjötransporter.

Rådande politiska situation hindrar inte att sittande regering har mandat att hantera frågan i närtid. Fördröjda infrastruktursatsningar skulle riskera förseningar i Trafikverkets planering, utebliven samhällsnytta och förlorade affärer för näringslivet.

Charlotta Elliot
Projektledare ESIC

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nya perspektiv på nya stambanor

2021 är ett viktigt år för svensk infrastruktur. Arbetet med den nationella planen pågår och ny stambana för höghastighetståg är...

Grönt ljus från riksdagen

Den 22 juni antog riksdagen infrastrukturpropositionen, som utgör en ekonomisk ram om 799 miljarder för infrastruktursatsningar åren 2022-2033.

Senaste nytt kring Sveriges roligaste infrastrukturprojekt

- Ostlänken är inte bara Sveriges största infrastrukturprojekt, det är också Sveriges roligaste projekt, sa Alexander Santos, programchef för Ostlänken...